Kebyart Ensemble
MIXTUR 2021
Programa
Pere Méndez – sax. soprano
Víctor Serra – sax. alt
Robert Seara – sax. tenor
Daniel Miguel – sax. baríton
informació
Nascut a Barcelona l’any 2014, Kebyart Ensemble és una de les agrupacions més prometedores de l’escena musical actual. Aquests quatre músics plens de talent comparteixen una passió infinita per la música de cambra i el desig de fer bufar nous aires en la forma de transmetre la música clàssica. El seu afany per a transformar les seves actuacions en una experiència singular resulta en una posada en escena enèrgica i dinàmica, lloada pel públic i per la crítica especialitzada. La signatura inconfusible de Kebyart es reflecteix en una visió creativa del repertori construïda al voltant de tres eixos: la literatura original, el compromís amb la nova creació i els arranjaments propis d’un ampli ventall d’estils.
A meitats del segle XIX neix un nou instrument musical provinent de la ment i de les mans de l’excèntric inventor belga Adolphe Sax. Des d’aquell moment el saxòfon ha gaudit d’una expansió imparable que s’estén fins al segle XXI. A dia d’avui, aquest èxit es tradueix en un fort interès per part dels compositors contemporanis.
Amb menys d’una dècada d’existència, obres com les de Georg Friedrich Haas i de Péter Eötvös han esdevingut ja clàssics de la literatura per a quartet de saxòfons, tot i partir de concepcions estètiques allunyades. En el cas de Haas, l’espectre harmònic del so és el fonament sobre el que el músic austríac edifica una arquitectura sonora exuberant. Per una altra banda, Eötvös parteix de la tradició musical hongaresa, sempre lligada al discurs i al llenguatge, en una peça articulada en dues escenes, a la manera d’un text teatral:
“Vaig tenir la idea d’escriure aquesta peça durant un assaig del director teatral Klaus Michael Grüber al que vaig assistir a Berlín. Tres actors estaven assajant una escena de Kleist. Al final, Grüber va dir: «ara una altra vegada, però diferent». El text era idèntic però la interpretació va ser completament diferent i no tenia quasi res en comú amb la versió prèvia”. Així doncs, les dues escenes musicals de l’obra són presentades amb caràcters completament diferents tot i que se serveixen del mateix material.
L’encàrrec del Festival Mixtur a Maria de Alvear junt amb les miniatures escrites pels estudiants del taller de composició completen un programa que mostra l’enorme potencial de la formació de quartet de saxos com a altaveu musical del segle XXI.